බුදු සස්නෙහි පැහැදී සිටින සඞ් ඝයාහට උවටැන් කරන’චිත්ත’ නම් ගෘහපතියාට බැණ, ඔහුගේ ආවාසයද හැර ගිය, ‘සුධම්ම’ නම් භික්ෂුව නිමිත්ත කොට, තථාගතයන් වහන්සේ පටිසාරණීය කම්ය වදළ-සේක. එය කරනුයේ සඞ්ඝයාට ‘උපසථාන කරන, බුදු සස්නෙහි පැහැදී සිටින, ශාසනාලය ඇති ගිහියන්ට අපහාස කොට ඔවුන්ගේ සිත් රිදවන, ඔවුන් බුදුසස්නෙහි කලකිරවන භික්ෂූන්ට ය. එසේ කරන භික්ෂුව සඟ මැදට ගෙන චෝදනා කොට වරද සිහි කරවා ඇවැත දක්වා ඒ කම්ය කළ යුතු ය.
පටිසාරණීය කම්ය කරනු ලැබූ භික්ෂුව විසින් ද සඞ්ඝයා විසින් එය ඉවත් කරන තුරු තජ්ජනීය කමය කරනු ලැබූ භික්ෂූන් විසින් පිරිය යුතු අටළොස් වත අනුව පිළිපැදිය යුතුය. සඞ්ඝයා විසින් කම්ය ඉවත් කරනු ලබන්නේ අපහාස කිරීමෙන් කලකිරවන ලද තැනැත්තා ක්ෂමා කරවා නැවත පැහැද වීමෙන් පසු ය. චිත්ත ගෘහපතියා කලකිරවූ සුධමීම භික්ෂු තෙමේ පටිසාරණීය කමිය ‘කරනු ලැබීමෙන් පසු ක්ෂමා කරවා චිතත ගෘහපතියා නැවත පැහැදවීමට ‘මව්ජකා ඝණ්චයට’ ගියේ ය. එහෙත් දොම්නසට පැමිණ සිටි සුධම්ම භික්ෂුව චිත්ත ගෘහපති ‘වෙත ගොස් කථාකිරීමට අසමත්ව සැවැත් නුවරට පෙරළා පැමිණියේ ය.
චිත්ත ගෘහපතියා ක්ෂමා කරවන ලද්දේදැ. යි භික්ෂූන් විසින් විචාළ කල්හි නො හැකි වූ බව සුධම්ම භික්ෂුව කීය. ඒ බව ‘තථාගතයන් වහන්සේට සැලකළ කල්හි තථාගතයන් වහන්සේ සුධම්ම භික්ෂුවට චිත්ත ගෘහපතියා ක්ෂමා කරවන්නට භික්ෂුවක් දූතයකු කොට දීමට අනු දැන වදාළසේක. දුතයකු දීමේදී දුත ක්රියාව ‘කරන ලෙස භික්ෂුවකගෙන් ඉල්ලා කැමති කරවා ගෙන සම්මත
කොට දිය යුතු ය.
පටිසාරණීය කර්මය කරන ලද භික්ෂුව විසින් අනුදුතයකු වශයෙන් සඬඞ්ඝයා විසින් දුන් භික්ෂුව සමග වරද කළ ගෘහපනියා ‘වෙත ගොස්, ක්ෂමාව ඇයැදිය යුතු ය. ඉඳින් එයින් ගිහියා ක්ෂමා වී සිත පහද නො ගත්තේ නම්, අනුදුත භික්ෂුව විසින් “ගෘහපතිය! මේ භික්ෂුවට සමාවුව මැනව, මේ භික්ෂු තෙමේ ඔබගේ හොඳහිත බලාපොරොත්තු වන්නේය, යි කිය යුතු ය.
එයින් ද ගෘහපතියා සමා නො වන්නේ නම්, “ගෘහපනිය මේ භික්ෂුවට සමා වන ලෙස මම ඔබෙන් ඉල්ලමිය” යි කිය යුතුය. එයිනුත් ගෘහපතිය සමා නුවූයේ නම්, “ගෘහපතිය සඞ්ඝයාගේ ඉල්ලීම පරිද මේ භික්ෂුවට සමාවන්නය” යි කිය යුතුය. එයින්ද සමා නුවුයේ නම් ගෘහපනියාට පෙනෙන ඇසෙන ලෙස වරද කළ භික්ෂුව ලවා සිවුරු ඒකාංස කොට පෙරචවවා, උක්කුටිකයෙන් හිඳවා, ඇඳිලි බඳවා, ඇවැත දෙසවිය යුතුය.
‘පටිසාරණීය කර්මය කරනු ලැබු භික්ෂුව තමා විසින්
‘අවමන් කොට කලකිරවන ලද දයකයාගෙන් ක්ෂමාව ගෙන සිත පහදවා භික්ෂූන්ගේද සිත පහදවා සඞ්ඝයා වෙන එළඹ, සිවුර ඒකාංස කොට පෙරවා, වැඩිමහලු භික්ෂූන්ගේ පා වැඳ උක්කුටිකව හිඳ ඇඳිලි බැඳ, මතු දැක්වෙන වාක්යය කියා පටිසාරණීය කම්යාගේ සන්සිඳවීම ඉල්ලිය යුතු ය.