අපේ බුදුහාමුදුරුවෝ (අවිදුරේ නිධානය) 199

 

බෝධි මණ්ඩලය වෙත පැමිණීම සහ අපරාජිත පර්යංකයෙන් වැඩ හිඳීම.

බෝධි මණ්ඩලය වෙත පැමිණීම.

මෙලෙස දෙවියන් විසින් සරසනු ලැබූ මග ඔස්සේ දෙවුන් බඹුන් පිරිවරා අප මහා බෝසතාණන් වහන්සේ වැඩමකලේ යුද්දෙකෙට යන මහා සෙන්පතියකු චතුරංග සේනාව පිරිවරා යන ආකාරයට මාර පරාජය කොට බුද්ධත්වය සඳහා නියමිත බෝධිමන්ඩලය සොයමින්. මෙසේ පැමිණි අප මහා බෝසතාණන් වහන්සේ අවසානයේ බොරුක වෙත එළැඹ තණ අට මිට ගෙන බෝමැඩ ට නැග දකුණු දිශාවෙහි උතුරට මුහුණ ලා වැඩ සිටියා.

බුද්ධත්වය සඳහා වැඩ සිටිය යුතු දිශාව සෙවීම.

මෙලෙස දකුණු දිශාවෙහි සිට උතුරට මුහුණ ලා වැඩ සිටිකෙණෙහි එ පෙදෙස නෙළුම් පතකැ රැඳී දිය බිඳක් මෙන් කම්පිත වන්නට වුනා . එකෙණෙහි සක්වළෙහි දකුණු පැත්ත ගිලී අවීචි නිරය පැමිණියාක් මෙන් වුනා . උතුරු සක්වල භවාශ්‍රයෙහි පිහිටියා මෙන් විය. එය දුටු බෝසතාණන් වහන්සේ මේ ප්‍රදේශයට සම්බෝධියට සුදුසු දිශාව නොවේ යැයි සලකා පැදකුණු කරමින් බටහිර දෙසට ගොස් පෙර දිගට මුහුණ ලා සිටගත්තා. ඒ පෙදෙසද පෙරසේම කම්පිතවන්නට වුනා . එහිදී ද පෙරමෙන් බටහිර පැත්ත ගිලී අවීචියෙහි පිහිටියා මෙන් වුනා . පෙරදිග උඩට නැගී භවාත්‍රයෙහි පිහිටියා ක් මෙන් වුනා . බෝසතාණන් වහන්සේ සිටි තැන නැබින් තිබූ චක්‍රයක් නේමියෙන් මඩනා කල මෙන් මහ පොළොව උස්පහත් වන්නට වුනා . එම දිශාව ද සම්බෝධි ස්ථාන නොවේ යැයි පැදකුණු කරමින් උතුරු දිශාවට ගොස් දකුණු දිසාවට මුහුණ ලා සිටියා. එහිදීද පෙර පරිදිම වුනා . ඒ දිශාවද සම්බෝධි ස්ථානය නොවේයැයි සිතූ බෝසතාණන් වහන්සේ පෙරදිගට ගොස් පැදුම් දෙස බලා සිටගත්තා. පූර්ව දිශාව වනාහි සියලු බුදුරජාණන් වහන්සේලාගේ සම්බෝධි අසුන පිහිටන තැන වේ.ඒ උස් පහත් නොවේ. නොසැලේ. බෝසතාණන් වහන්සේ මේ ස්ථානය සියලු බුදුරජාණන් වහන්සේලා අත් නොහරින ලද නොසෙල්වන කෙලෙස් මැදිරි විනාශ කරන ස්ථානයයි දැන ඒ තණ අගින් ගෙන සොලවනු ලැබුවා. ඒ සමගම මුළු පරිසරයම ගිගුම් දෙමින් දෙවියන්ගේ සාදු කාර හඬ ඔස්සේ තුදුස් රියන් වජ්‍රාසනය පැන නැගුණ. ඒ තණ ඒ ආකාරයෙන්ම පිහිටිය. ඉතා දක්ෂ සිත් කරුවකු හෝ පෙත් කරුවකු මේ ආසනය සිතුවම් කිරීමට සමත් නැහැ කියලා අට්ට කතා ආචාර්යවරු කියනවා. මා සිත තුල ඇති වූ අපරිමිත ශ්‍රද්ධාව බුද්ධාලම්භන ප්‍රීතිය නිසා නෙතින් ගලා ගිය කඳුළු මුළු සටහනම බොඳ කර හැරියා.

අපරාජිත පර්යංකයෙන් වැඩ හිඳීම.

“මේ ශරීරයේ සම් මස් ලේ ඇට නහර වියැලි සුණු විසුණු වන කල්හි ද පුරුෂස්ථාමයෙන් පුරුෂ විර්යයයෙන් පුරුෂ පරාක්‍රමයෙන් ලැබියැ යුතු වූ සම්‍යක් සම්බෝධිය ලැබ මිස මා උත්සාහය අත් නොහරිමි” යි චතුරංග වීර්යයය ඉටා බෝ කඳට පිට දී පෙර දිග බලා වජ්‍රාසනයෙන් (අජේය පර්යංකයෙන්) වැඩ සිටියා.

චතුරංග වීර්යයය.

  1. සම ගැලවී විසිරැ ගියත් බුදු වී මිස මින් නො නැඟිටිමි.
  2. නහර ගැලැවී විසිරැ ගියත් බුදු වී මිස මින් නො නැඟිටිමි.
  3. ඇට ගැලැවී විසිරැ ගියත් බුදු වී මිස මින් නො නැඟිටිමි.
  4. මස් ලේ වියැලී ගියත් බුදු වී මිස මින් නො නැඟිටිමි.

 මෙසේ අංග සතරින් යුත් වීර්යයය චතුරංග වීර්යය නම් වනවා.

ආසන සහ වජ්‍රාසන

ආසන වනාහි ගණනින් අසූසාර ලක්ෂයකැ යි ද එයින් සුවාසූවක් මැනැවැ යි ද ඉනුත් දෙ තිසක් ම වඩා යෝග්‍ය යැ යි දක්වා ඒ ආසන දෙ තිසේ නම් ඝෙරණ්ඩසංහිතායෙහි මෙසේ දක්වන බව බලංගොඩ ආනන්ද මෛත්‍රී මහනාහිමිපාණන් බුද්ධචරිතය පොතේ උප ග්‍රන්ථයෙහි මෙලෙස සඳහන් වනවා.

යෝගීනට සිද්ධිදානය කරන ආසන දෙ තිස.

1සිද්ධාසන 2. පද්මාසන 3. භද්‍රාසන 4. මුක්තාසන 5. වජ්‍රාසන 6. ස්වස්තිකාසන 7. සිංහසන 8. ගෝමුඛාසන 9. විරාසන 10. ධනුරාසන 11. මෘතාසන12. ගුප්තාසන 13. මත්ස්‍යාසන 14. මත්ස්‍යෙන්ද්‍රාසන 15. ගෝරක්ෂාසන16. පශ්චිමෝත්තනාසන 17. උත්කටාසන18. සංකටාසන 19. මයූරාසන 20. කුක්කුටාසන 21. කුර්මාසන 22. උත්තාන මණ්ඩුකාසන 23. උත්තාන කුර්මකාසන 24. වෘක්ෂායන 25. මණ්ඩුකාසන 26. ගරුඬාසන 27. වෘෂාසන 28. සලහාසන 29. මකරාසන 30. උෂට්‍රාසන 31. භුජඞ්ගාසන 32.යෝගාසන


මෙයින් වජ්‍රාසන නම් :

ජඞ්ඝාභ්‍යඃ වජ්‍රවත් කෘත්වා ගුදපාර්ශවෙ පදාවුභෞ

වජ්‍රාසනං භවෙදෙතත් යොගිනාම් සිද්ධිදායකම්

කෙංඩා දෙක වජ්‍ර (දියමන්ති) මෙන් දැඩිකොට දෙපතුල් පසුපස තට්ටම දෙ පස තැබීමෙන් මේ යෝගීනට සිද්ධි දායි වූ වජ්‍රාසනය වන්නේ යැ යි දක්වනවා. වජ්‍රාසනය යනු සිද්ධාසනයට නමෙකැ යි ද හඨයෝග‍ප්‍රදීපිකායෙහි කියන බව සඳහන්. සිද්ධාසනය මෙහි දැක්වූ වජ්‍රාසනයට සමාන යි. ලක්දිව ඔත් පිළිමවල පෙනෙන බද්ධපර්යංකය යෝගශාස්ත්‍රයෙහි සුඛාසන නමින් දක්වා සිටිනවා.

උපකාරක ග්‍රන්ථ සහ මුලාශ්‍ර

ජාතක අට්ඨකතා 01,

බලංගොඩ ආනන්දමෛත්‍රය මහානායක හිමිපාණන් වහන්සේ විසින් රචිත” සිද්ධර්තගෞතම බුද්ධ චරිතය” ග්‍රන්ථය සහ එහි උපග්‍රන්ත.